Een verstuikte enkel vraagt meteen om actie

Goede adviezen en een gerichte behandeling verkleinen de kans op een chronische blessure

Verstuikte enkel?

Fysiotherapeut enkelblessure

Het gebeurt vaak in een onbewaakt moment. Op een drempel of een ongelijke stoep, tijdens het sporten, bij een ongelukkige val of landing na een sprong. Plotseling kantelt uw voet te ver naar binnen of naar buiten.
Het gevolg is een verstuikte enkel. Staan is pijnlijk en lopen gaat moeilijk. Wat kunt u nu het beste doen?

Wat is een verstuikte enkel?

Uw enkel wordt verstevigd door een gewrichtskapsel, pezen en meerdere enkelbanden. Deze lopen langs de binnen- en buitenkant van het gewricht. Bij een verstuiking gaat het meestal om de banden aan de buitenkant van de enkel. De enkelbanden rekken uit waarbij kleine scheurtjes ontstaan. Soms voelt u daadwerkelijk dat er iets knapt of scheurt op het moment dat u de enkel verstuikt. Er kunnen makkelijk bloedvaatjes stuk gaan waardoor de enkel dik en blauw wordt.

Wat kunt u zelf doen bij een verstuikte enkel?

Direct na de verstuiking
Probeer de zwelling tegen te gaan door direct 15 tot 20 minuten met koud stromend water of ijs te koelen, liefst nog met de schoen aan. Leg dit ijs niet direct tegen de huid aan, maar bijvoorbeeld in een washandje of  katoenen handdoek om te voorkomen dat de huid bevriest.

Kunt u na het koelen nog steeds niet steunen op de geblesseerde enkel of heeft u veel pijn? Ga dan naar uw huisarts, of bezoek een van onze fysiotherapeuten.

De eerste 24-48 uur
U voelt een heftige pijn en het weefsel zwelt op, doordat er bloed en vocht vrij in het been terechtkomen. Herhaal het koelen 4 tot 5 keer per dag, zodat u de zwelling zoveel mogelijk beperkt. Dit verlicht de pijn en versnelt de genezing.

RICE
De Amerikanen hebben een handig ezelsbruggetje voor verstuikingen: RICE. Dat staat voor:

R = Rest. U mag wel bewegen, maar zoveel mogelijk onbelast. Beweeg als u zit of ligt regelmatig uw voet heen en weer of draai rondjes met de voet. Zo voorkomt u dat het enkelgewricht of de kuitspier stijf wordt. Ook fietsen is een goede manier om te bewegen.

I = Ice. Koel met koud water, ijsklontjes of een cold-pack in een theedoek. Pas op: ijs kan blaren geven, dus leg het ijs of de cold-pack nooit direct op de huid. Start het koelen zo snel mogelijk, ongeveer 15 minuten per keer. De eerste 48 uur regelmatig (4-5 keer per dag) opnieuw koelen, dat helpt tegen de zwelling en pijn.

C = Compression. Oefen druk uit met bijvoorbeeld een zwachtel. De zwachtel geeft tegendruk tegen het weefsel dat wil gaan uitzetten. De zwachtel kan natgehouden worden of even verwijderd worden om de enkel opnieuw te koelen.

E = Elevation. Leg het been omhoog. Dit gaat de zwelling tegen en geeft rust aan verstuikte enkel / gescheurde spier. Probeer de eerste 2 dagen het been regelmatig hoog te leggen. Neem een bankje en een comfortabel kussen dat ook de knie steunt. De knie mag niet overstrekt worden/doorhangen.

Na 48 uur
Na maximaal 2 dagen begint de enkel zicht te herstellen. Het is belangrijk dat u bewegen en rust afwisselt. U kunt pijn hierbij als een niet te overschrijden grens aanhouden. Na ongeveer 2 weken kunt u weer gewoon lopen en in de komende weken zult u zich langzaamaan de oude voelen. Wacht wel minimaal 2 tot 3 weken voor u weer gaat sporten.

wat te doen bij een verstuikte enkel

Wanneer maakt u een afspraak met de fysiotherapeut?

Een verstuiking gaat vanzelf over, maar in de volgende gevallen is het goed om naar een fysiotherapeut te gaan:

• U twijfelt of uw enkel verstuikt is
  • U wilt advies van een deskundige
  • Als uw enkel de eerst 4-5 dagen niet verbetert
  • U vindt de grens tussen rust en bewegen moeilijk
  • U wilt de herstelperiode versnellen
  • Als de enkel zwak blijft na verloop van tijd
  • U krijgt weer pijn
  • De enkel wordt erg stijf
  • U maakt zich zorgen

Tip van de fysiotherapeut: Als u weer wilt beginnen met sporten, draag dan een tijdje een zwachtel of een brace om uw enkel te beschermen.

verstuikte enkel

Maak een afspraak met onze fysiotherapeut