Bij een sportblessure biedt een fysiotherapeut uitkomst!

Heeft u last van een sportblessure? Samen met u kijken wij naar de beste pijnvrije oplossing.

Sportblessure

Sportblessure laten behandelen door fysiotherapeut

Wanneer u veel sport worden uw botten en pezen steviger, spieren worden dikker en uw gewrichten soepeler. Soms rekt een spier te ver uit, een gewricht kantelt de verkeerde kant op, een pees scheurt of u breekt zelfs een bot. We spreken dan van een sportblessure.
Bij een sportblessure wordt onderscheid gemaakt tussen een acute sportblessure en een chronische sportblessure. Met fysiotherapie van de Arcus Groep bent u snel van uw klachten af.

Oorzaken sportblessure

Een sportblessure kan ontstaan door onjuiste trainingsmethoden, slechte voorbereiding of warming up, onvoldoende conditie, slecht materiaal of verkeerd schoeisel.
Een acute sportblessure wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld een val, klap, botsing of verkeerde beweging. Vaak ontstaat dan een zwelling, kneuzing, scheuring, verstuiking of botbreuk. Een chronische sportblessure, ook wel overbelastingsblessure genoemd, ontstaat door het voortdurend herhalen van een (vaak verkeerd uitgevoerde) beweging waardoor bepaalde spieren en pezen overbelast raken. Een voorbeeld hiervan is de tennisarm. Een sportblessure kan ook ontstaan door interne factoren, zoals leeftijd, lichaamsbouw, een afwijkend bewegingspatroon, een slechte houding of de invloed van bepaalde ziekten (infecties). De meeste sportblessures, 63%, komen voor aan enkels, knieën, polsen of handen. Als u vermoedt dat u last heeft van een sportblessure door overbelasting, kunt u een afspraak maken met een van onze fysiotherapeuten. We gaan dan samen op zoek naar een pijnvrije oplossing.

Wanneer een arts raadplegen bij een sportblessure?

Als u denkt dat u een botbreuk of een gescheurde pees of spier heeft, doet u er goed aan zo snel mogelijk naar een arts of EHBO-post te gaan.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut.

Hoe kunt u een sportblessure voorkomen?

Een groot deel van de sportblessures kan worden voorkomen door het gebruik van juist schoeisel, goede kleding en veilig materiaal. Ook preventieve hulpmiddelen, zoals zwachtels en bandages, kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Veel sportblessures ontstaan wanneer iemand te snel te grote prestaties wil leveren, omdat dan de spieren en gewrichten te zwaar of verkeerd worden belast. Bouw de training daarom zorgvuldig op. Een warming up van tien minuten zorgt voor een goede doorbloeding van de spieren en bereidt de spieren en gewrichten voor op de te leveren inspanning. Neem pijnsignalen serieus en geef een oude sportblessure de tijd om te herstellen. Onze fysiotherapeuten en fitnessinstructeurs helpen u graag met het optimaliseren van herstel!

Sportblessure: wat kunt u er zelf aan doen?

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen kan er door bijvoorbeeld ruw spel, een verkeerde beweging of vallen toch iets misgaan. Voor iedere sportblessure geldt een aparte behandeling. Spierpijn en spierkramp reageren heel goed op warmte, maar de meeste acute sportblessures zijn juist gebaat bij kou. Bij een acute blessure moet u het gekwetste lichaamsdeel zoveel mogelijk rust gunnen. Om een zwelling te voorkomen kan de zere plek gekoeld worden met ijskompressen of koud water. U kunt dit doen door verspreid over de dag steeds 10 – 15 minuten te koelen en dit na 60 minuten te herhalen.

• Neem de tijd voor genezing. Soms betekent dat rust. Vaak is juist weer gaan bewegen belangrijk;
  • Om sportblessures te voorkomen moet u uw sport geleidelijk opbouwen;
  • Doe spierversterkende oefeningen;
  • Doe een warming-up en een cooling-down;
  • Laat u adviseren door een van onze fysiotherapeuten
Sportblessure kunt u zelf voorkomen

Maak een afspraak met een fysiotherapeut.