Heeft u last van een dikke of stijve knie?

Dan heeft u wellicht last van een patellofemoraal pijnsyndroom. Dit komt vooral voor bij tieners en jongvolwassenen en vaker bij meisjes dan bij jongens.

Patellofemoraal Pijnsyndroom

Patellofemoraal pijnsyndroom

Bij het strekken en buigen van uw been beweegt de knieschijf (patella) via een spoor in het bovenbeen (femoraal). Soms ontstaat hierbij irritatie tussen de knieschijf en het kniegewricht en dat geeft kniepijn. De knie kan dan stijf aanvoelen of dik zijn. Bij traplopen kunt u een wankel gevoel in uw knie hebben. Meestal zijn er maar klachten aan één knie.
Dit patellofemoraal pijnsyndroom komt vooral voor bij tieners en jongvolwassenen en vaker bij meisjes dan bij jongens.

De pijn wordt erger als de druk op uw knie groter wordt, zoals bij:

  • lang zitten met gebogen knieën
  • hurken
  • knielen
  • traplopen
  • fietsen (met tegenwind)

De pijn wordt minder:

  • bij rust
  • als u de knie strekt

Wat kunt u doen tegen het patellofemoraal pijnsyndroom?

De meeste personen met het patellofemoraal pijnsyndroom reageren goed op fysiotherapeutische behandeling. U bevordert een optimaal herstel door bij de eerste signalen een afspraak te maken. Wanneer de aandoening al langer aanwezig is, zal de revalidatie ook langer duren (meerdere maanden).

Maak een afspraak met een fysiotherapeut

Alles over kniepijn / knieklachten

Klachtomschrijving Link naar pagina
Algemene informatie over kniepijn Lees hier alles over kniepijn
Gescheurde voorste kruisband Lees hier alles over een gescheurde voorste kruisband
Meniscusklachten Lees hier alles over Meniscusklachten
De ziekte van Osgood-Schlatter (Overbelastingsblessure vd knie bij kinderen) Lees hier alles over de ziekte van Osgood-Schlatter
Jumpers Knee (springersknie) Lees hier alles over een Jumpers Knee (springersknie)
Kniepijn voorkomen

Kniepijn voorkomen

  • Bouw de intensiteit en de omvang van uw trainingen verstandig op. Zo voorkomt u overbelasting.
  • Doe oefeningen voor uw spieren van uw bovenbenen om een (nieuwe) knieblessure te voorkomen.
  • Start met een goede warming-up. Hiermee zorgt u voor een betere coördinatie van uw spieren en verkleint u de kans op knieklachten aanzienlijk.
  • Wanneer u vermoeid bent – zoals aan het einde van een training – moet u voorzichtiger zijn. Vermoeidheid verslechtert uw coördinatie en vermindert uw spierkracht, waardoor de kans op verstappen en verdraaien groter wordt.

Heeft u toch een knieblessure opgelopen? Laat dan een deskundige (sportarts, orthopeed of fysiotherapeut) vaststellen wat er aan de hand is. Zo verergeren uw klachten niet en kunt u sneller weer pijnvrij sporten.

Onze fysiotherapeuten werken intensief samen met de sportinstructeurs van Sportpunt Hoeven.

Arcus Fysiotherapie Hoeven, Bergen op Zoom, Oudenbosch, St. WillebrordMet iedere zorgverzekeraar een contract!