Heeft uw kind pijn in zijn/haar knie?

Bij sommige kinderen kan het net onder de knieschijf pijn doen. Uw kind heeft dan last van Osgood-Schlatter (overbelastingsblessure van de knie).

Osgood-Schlatter (overbelastingsblessure van de knie)

Osgood-Schlatter kniepijn bij kinderen

Boven op uw scheenbeen, net onder uw knieschijf, zit een soort ‘heuveltje’. Op die plek zit de bovenbeenspier vast. Bij Osgood-Schlatter is die plek geïrriteerd.
Osgood-Schlatter is een overbelastingsblessure die ontstaat tijdens de groei. Daarom komt de aandoening vooral voor bij jongeren van 10-15 jaar en vaker bij jongens dan bij meisjes.

Hoe ontstaat Osgood-Schlatter?

Het groeiproces gebeurt op vaste plaatsen in de botten: de groeischijven. Een overbelasting van de knieschijf verstoort het groei- en verbeningsproces van de groeischijf. Bij sporters komt dit meestal door veel spring- en sprintwerk. Door die overbelasting kan die plek net onder uw knie ontstoken raken, waardoor u pijn krijgt. In ernstige gevallen kan de groeischijf zelfs uit elkaar vallen.

Wat kunt u doen tegen Osgood-Schlatter?

Osgood-Schlatter gaat in principe vanzelf weer over met de volgende adviezen:

• Houd de belasting tijdens de trainingen en wedstrijden laag
  • Het is goed om uw knie na de inspanning regelmatig te koelen met ijs
  • Beperk activiteiten die kniepijn geven, zoals traplopen en fietsen
  • Soms is het beter om tijdelijk te stoppen met sporten
  • Uw basisconditie kunt u op peil houden met alternatieve sporten, zoals fietsen, zwemmen en aquajoggen
  • Stel realistische doelen en neem de tijd

Een volledig herstel van Osgood-Schlatter kost enkele weken tot een paar maanden. In ernstige gevallen kan dit proces 6 maanden tot een jaar duren.

Diagnose

Met behulp van echografie kunnen we nog beter beoordelen wat er aan de hand is, zodat we u nog beter kunnen adviseren omtrent belasting en sporthervatting. Onze echografisten zijn hier speciaal voor opgeleid. Meer informatie vindt u op Echografie.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut.

Kinderbekkenfysiotherapeut Oudenbosch, Hoeven, St. Willebrord

Claudia
Visser

Echografie Hoeven

Crissie
de Jeu

Expert en echografist kinderknie

Fysiotherapeut voor rug en nek in Hoeven

Cees
Caron

Expert BPPD Hoeven, Oudenbosch, St. Willebrord, Bergen op Zoom

Chantal
van Ginneken

Bewegingsdeskundige Hoeven, Oudenbosch, Bergen op Zoom

Jack
van Gils

Schoudertherapeut Hoeven Oudenbosch

Marjolein
den Arend

Expert en echografist kinderknie

Gescheurde voorste kruisband Lees hier alles over een gescheurde voorste kruisband

Onze fysiotherapeuten werken intensief samen met de sportinstructeurs van Halderberge Vitaal.