Blijf in beweging met MS

Multiple Sclerose hoeft u niet te weerhouden om te bewegen. Sterker nog, u gaat zich er juist vaak beter door voelen mits u niet teveel vraagt van uzelf. Onze fysiotherapeut kan u helpen om ondanks uw klachten toch actief te blijven. Door de behandeling voelt u zich fitter en behoudt u uw spierfuncties optimaal.
Gedoseerd bewegen is het enige wetenschappelijk bewezen middel tegen pijn bij MS.

Wat is Multiple Sclerose?

Fysiotherapie helpt achteruitgang van spierfuncties beperken

Multiple Sclerose is een ziekte van het centrale zenuwstelsel (de hersenen en het ruggenmerg). Door ontstekingen worden zenuwbanen aangetast en kunnen klachten zoals verlammingen en stoornissen van het gevoel ontstaan.

Oorzaak van MS

Er is nog geen oorzaak voor MS gevonden, maar onderzoekers vermoeden dat het een combinatie van factoren is, waarvan aanleg er vaak één is.
Nederland telt meer dan 16.000 MS-patiënten en jaarlijks komen er 270 patiënten bij.

• Vrouwen krijgen vaker MS dan mannen
  • Er zijn meer blanke dan gekleurde mensen met deze chronische ziekte
  • Hoe dichter een land bij de evenaar ligt, hoe minder inwoners MS hebben
  • Mensen krijgen vaak tussen de 25 en 45 jaar voor het eerst last van MS
  • Ook kinderen kunnen de ziekte hebben

Klachten door MS

Multiple Sclerose verloopt bij iedereen weer anders en geeft bij de één andere klachten dan bij de ander.
Voorbeelden zijn:

• oogklachten
  • moe zijn
  • problemen met plassen
  • pijnaanvallen
  • zwakke of stijve spieren
  • stoornissen van het gevoel
  • coördinatieproblemen
  • spraakstoornis
  • loopproblemen
  • stuurloosheid en spasmes
  • maag- en darmklachten
  • seksuele problemen

Maak een afspraak met een MS-expert!

Waarom een MS-expert?

Bewegen is heel belangrijk, maar dan wel op de juiste manier. Niet te veel, want anders raakt u uitgeput en kan MS verergeren. Niet te weinig, want anders verliest u spierkracht. Wat is nu precies genoeg bewegen?

Wat kan de fysiotherapeut bij MS doen?

Gedoseerd bewegen
Elke dag in beweging zijn, ook op de ‘mindere’ dagen, is goed bij MS. Het is belangrijk uw activiteiten aan te passen aan uw energieniveau. U mag moe worden, maar niet uitgeput. Binnen het uur moet u hersteld kunnen zijn van de inspanning. Een spreiding van oefeningen over de dag kan hierbij helpen.
Vindt u het lastig om in beweging te blijven als u veel beperkt wordt door MS? Onze fysiotherapeut heeft oefeningen voor u, zodat u ook op deze dagen uw spieren kunt blijven trainen.
Door in beweging te blijven, behoudt u uw conditie, voelt u zich prettiger en kan de achteruitgang van spieren en gewrichten afgeremd worden. Gedoseerd (!) bewegen is de enige wetenschappelijk verantwoorde behandeling tegen pijn door MS.

Stijfheid verminderen
De fysiotherapeut kan u adviezen, oefeningen en een behandeling geven om uw spieren te ontspannen. Wat is bijvoorbeeld een goede houding voor u om te liggen, zodat uw spieren zo min mogelijk stijf worden?

Soepele spieren
Als u langere tijd ligt of zit, kunnen spieren dunner worden en gewrichten vast komen te zitten. Voor spieren die niet meer vanzelf functioneren, krijgt u oefeningen om ze te versterken.
Ook als u bedlegerig bent, kan de fysiotherapeut uw spieren en gewrichten actief houden. Hierdoor verkleint u meteen ook de kans op problemen die doorliggen geeft.

Dagelijkse activiteiten
Om zo lang mogelijk alle dagelijkse handelingen, zoals bijvoorbeeld aankleden, zelf te kunnen blijven doen, kan de fysiotherapeut u een andere werkwijze aanleren. Hij kan u ook helpen beter te gaan lopen.

Uw ademhaling
Diep ademhalen is belangrijk om (long)ontstekingen te voorkomen, maar als u lang in bed ligt of in een rolstoel zit, kan dit lastig zijn.  U krijgt ademhalingsoefeningen en adviezen voor een goede houding.

Arcus is ook fysiotherapie bij MS

Onze MS-experts

Lars Kortsmit

Carla Wevers

Claudia Visser

Sabrina Kalis

Snel starten met een beweegprogramma bij MS? Maak vandaag nog een afspraak.