Heeft u last van meniscusklachten?

Een lekker potje voetballen. Uw teamgenoot speelt uw kant op en u draait zich enthousiast naar de bal toe. Maar uw onderbeen blijft als aan de grond genageld staan. Au! Meniscusklachten!

Meniscusklachten

Een verdraaiing van de knie is de meest voorkomende oorzaak van meniscusletsel. Afhankelijk van de richting van de verdraaiing en de kracht waarmee het gebeurt, kan de binnen of buiten meniscus scheuren. Binnen enkele uren is uw knie flink gezwollen, wat een bloeding in uw knie betekent. Dit is altijd een reden om een arts te bezoeken. Een kleine beschadiging zal vanzelf herstellen, maar bij een grotere scheur is een operatie (kijkoperatie of arthroscopie) onvermijdelijk. Hierbij wordt in de knie gekeken en de meniscus gedeeltelijk weggeknipt of gehecht.

Na deze ingreep kunt u, meestal onder begeleiding van een fysiotherapeut, vrij snel met de revalidatie beginnen. Na 4 tot 6 weken kunt u vaak weer sporten, maar de knie blijft een zwakke plek. U loopt nu meer risico om weer een stukje van de meniscus af te scheuren. Een goede techniek staat bovenaan de lijst van preventieve maatregelen om een nieuwe meniscusscheuring te voorkomen.

Diagnose

Met behulp van echografie kunnen we nog beter beoordelen wat er aan de hand is, zodat we u nog beter kunnen adviseren omtrent belasting en sporthervatting. Onze echografisten zijn hier speciaal voor opgeleid. Meer informatie vindt u op Echografie.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut

Fysiotherapeut voor rug en nek in Hoeven

Cees Caron

Echografie Hoeven

Meniscusexpert en echografist knie

Expert BPPD Hoeven, Oudenbosch, St. Willebrord, Bergen op Zoom

Chantal van Ginneken

Bewegingsdeskundige Hoeven, Oudenbosch, Bergen op Zoom

Jack van Gils

Schoudertherapeut Hoeven Oudenbosch

Marjolein den Arend

Meniscusexpert en echografist knie

Gescheurde voorste kruisband Lees hier alles over een gescheurde voorste kruisband

Onze fysiotherapeuten werken intensief samen met de sportinstructeurs van Halderberge Vitaal.