Heeft u last van meniscusklachten?

Een lekker potje voetballen. Uw teamgenoot speelt uw kant op en u draait zich enthousiast naar de bal toe. Maar uw onderbeen blijft als aan de grond genageld staan. Au! Meniscusklachten!

Meniscusklachten

Meniscusklachten

Een verdraaiing van de knie is de meest voorkomende oorzaak van meniscusletsel. Afhankelijk van de richting van de verdraaiing en de kracht waarmee het gebeurt, kan de binnen of buiten meniscus scheuren. Binnen enkele uren is uw knie flink gezwollen, wat een bloeding in uw knie betekent. Dit is altijd een reden om een arts te bezoeken. Een kleine beschadiging zal vanzelf herstellen, maar bij een grotere scheur is een operatie (kijkoperatie of arthroscopie) onvermijdelijk. Hierbij wordt in de knie gekeken en de meniscus gedeeltelijk weggeknipt of gehecht.

Na deze ingreep kunt u, meestal onder begeleiding van een fysiotherapeut, vrij snel met de revalidatie beginnen. Na 4 tot 6 weken kunt u vaak weer sporten, maar de knie blijft een zwakke plek. U loopt nu meer risico om weer een stukje van de meniscus af te scheuren. Een goede techniek staat bovenaan de lijst van preventieve maatregelen om een nieuwe meniscusscheuring te voorkomen.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut.

Alles over kniepijn / knieklachten

Klachtomschrijving Link naar pagina
Algemene informatie over kniepijn Lees hier alles over kniepijn
Gescheurde voorste kruisband Lees hier alles over een gescheurde voorste kruisband
De ziekte van Osgood-Schlatter (Overbelastingsblessure vd knie bij kinderen) Lees hier alles over de ziekte van Osgood-Schlatter
Jumpers Knee (springersknie) Lees hier alles over een Jumpers Knee (springersknie)
Patellofemoraal Pijnsyndroom Lees hier alles over het Patellofemoraal Pijnsyndroom
Kniepijn voorkomen

Kniepijn voorkomen

  • Bouw de intensiteit en de omvang van uw trainingen verstandig op. Zo voorkomt u overbelasting.
  • Doe oefeningen voor uw spieren van uw bovenbenen om een (nieuwe) knieblessure te voorkomen.
  • Start met een goede warming-up. Hiermee zorgt u voor een betere coördinatie van uw spieren en verkleint u de kans op knieklachten aanzienlijk.
  • Wanneer u vermoeid bent – zoals aan het einde van een training – moet u voorzichtiger zijn. Vermoeidheid verslechtert uw coördinatie en vermindert uw spierkracht, waardoor de kans op verstappen en verdraaien groter wordt.

Heeft u toch een knieblessure opgelopen? Laat dan een deskundige (sportarts, orthopeed of fysiotherapeut) vaststellen wat er aan de hand is. Zo verergeren uw klachten niet en kunt u sneller weer pijnvrij sporten.

Onze fysiotherapeuten werken intensief samen met de sportinstructeurs van Sportpunt Hoeven.

Arcus Fysiotherapie Hoeven, Bergen op Zoom, Oudenbosch, St. WillebrordMet iedere zorgverzekeraar een contract!