Heeft u last van kniepijn?

Kniepijn

Kniepijn is goed te behandelen door onze fysiotherapeuten
  • Weerhoudt een gescheurde kruisband u van het sporten?
  • Heeft u uw knie verdraaid?
  • Begint uw warming-up altijd met een zeurende kniepijn?
  • Heeft uw kind zijn knie overbelast?
  • Of doen traplopen en fietsen pijn?

Uw knieën gebruikt u de hele dag door. Kniepijn kan dan een spelbreker zijn in uw dagelijkse activiteiten en bij het sporten. Met de juiste aandacht en training krijgen uw benen weer kracht en vermindert of verdwijnt de pijn.
Onze fysiotherapeut luistert goed naar u en helpt u graag snel van uw knieklachten af.

Hoe werkt uw knie?

Uw kniegewricht bestaat uit drie botten: het dijbeen, het scheenbeen en de knieschijf. Door een laagje kraakbeen op deze botten kan het gewricht makkelijk buigen, strekken en draaien. Maar kraakbeen is een veerkrachtig weefsel dat makkelijk beschadigt (zie artrose).
Tussen uw dijbeen en scheenbeen zitten nog twee halve maantjes van kraakbeen: de buiten- en binnenmeniscus. Zij werken als schokbrekers en verbeteren het contact tussen uw dijbeen en scheenbeen. Het gewrichtskapsel houdt uw botten op hun plaats en is op een aantal plaatsen versterkt met gewrichtsbanden.

In de knie zitten twee heel belangrijke banden: de voorste en achterste kruisband. Door deze kruisbanden blijven het onder- en bovenbeen bij elke beweging op de juiste plaats.

De banden en de meniscussen zorgen er samen met de spieren voor dat de bewegingen van de knie binnen bepaalde grenzen blijven. Door deze stabiliteit zwikt u tijdens het sporten niet door uw knieën. Een goede werking van uw spieren is dus onmisbaar en kunt u met persoonlijke oefeningen heel goed trainen.

Een warming-up zorgt onder andere voor een betere coördinatie van uw spieren en voorkomt kniepijn. Heeft u toch een knieblessure opgelopen? Laat dan een deskundige (sportarts, orthopeed of fysiotherapeut) vaststellen wat er aan de hand is. Zo verergeren uw knieklachten niet en kunt u sneller weer pijnvrij bewegen.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut

Gescheurde voorste kruisband Lees hier alles over een gescheurde voorste kruisband

Onze fysiotherapeuten werken intensief samen met de sportinstructeurs van Sportpunt Hoeven.