De fysiotherapeut helpt uw kind van buikpijn af

Kinderen hebben vaak buikpijn of problemen met plassen of ontlasting. Onze kinderbekkenfysiotherapeut kan daar wat aan doen.

Kinderbekkenfysiotherapie

Pijn bij het plassen heeft veel impact op uw kind
    • Heeft uw kind pijn bij het plassen of ontlasten?
    • Kan uw kind zijn/haar plas of ontlasting niet goed ophouden?
    • Verliest uw kind urine of ontlasting?
    • Heeft uw kind last van obstipatie?
    • Blijft uw kind bedplassen?
    • Heeft uw kind regelmatig urineweginfecties?
    • Klaagt uw kind over buikpijn?

Buikpijn en problemen met plassen en/of ontlasting hebben een grote impact op kinderen. Helaas komen deze klachten vaak voor. Onze kinderbekkenfysiotherapeute Claudia Visser kan uw kind helpen.

Oorzaak van buikpijn of problemen met plassen en/of ontlasting

Helemaal onder in de buik zitten de bekkenbodemspieren. Wanneer uw kind zijn/haar plas of ontlasting moet ophouden, spannen deze spieren zich aan. Wanneer er geplast of ontlast wordt, moeten die spieren zich kunnen ontspannen. Vaak ontstaan klachten door een verkeerd gebruik van de bekkenbodemspieren.

Maak een afspraak met onze kinderbekkenfysiotherapeut

Claudia Visser

Wat kunt u doen tegen pijn bij het plassen of een moeilijke stoelgang?

Claudia kijkt samen met u en uw kind naar de oorzaak van de klachten. Een vraaggesprek, het gebruik van vragenlijsten, een poep- of plasdagboek en een lichamelijk onderzoek dat zich richt op de motoriek en de bekkenbodemspieren, geven inzicht.
De kinderbekkenfysiotherapeute stelt samen met u een behandelplan op, geeft voorlichting over het ontstaan van de klacht(en) en verstrekt toiletadviezen. In combinatie met oefentherapie leert uw kind de bekkenbodem op een correcte manier te gebruiken. Uw kind krijgt een stukje lichaamsbesef, werkt aan de juiste ophoudtechnieken en kan de bekkenbodem goed ontspannen.

Voeding en vocht zijn erg belangrijk bij buikpijn en obstipatie. Daarom werken we nauw samen met de kinderdiëtiste. Als het nodig is, ondersteunt zij de behandeling met een goed voedingsadvies.

Vergoeding

Kinderbekkenfysiotherapie wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Er is geen verwijzing nodig van de huisarts voor een behandeling door de kinderbekkenfysiotherapeut.

Uw kind weer buikpijnvrij