Heeft u last van zeurende kniepijn?

Sporters die veel springen (zoals volleyballers en basketballers) kunnen last hebben van een zogenaamde jumpers knee.

Jumpers Knee / Springersknie

Jumpers Knee ookwel Springersknie

De klachten beginnen met een zeurende kniepijn als u start met de warming-up of (de ochtend) na het sporten. Het is erg belangrijk om een springersknie in een vroeg stadium te behandelen.

Hoe ontstaat een jumpers knee (springersknie)?

De strekspier van uw knie (m.Quadriceps) loopt uit in een pees. Deze pees is via de knieschijf aan het onderbeen gehecht. Door overbelasting ontstaat drukpijn en zwelling, meestal aan de onderkant van de knieschijf. Soms treedt de pijn op aan de bovenkant van de knieschijf of bij de aanhechtingsplaats op het onderbeen.

De belangrijkste oorzaken van de jumpers knee zijn:

• Overbelasting door een te snelle trainingsopbouw, vooral als u veel springt
  • Een verkeerde afzettechniek, waarbij wordt ‘gestemd’ of ‘geblokkeerd’
  • Het dragen van sportschoenen met een slechte schokdemping (in combinatie met een harde baan). De meeste spikes hebben bijvoorbeeld geen schokdemping

Wat kunt u doen tegen een springersknie (jumpers knee)?

Zodra u knieklachten ervaart, kunt u het beste meteen een behandeling bij de fysiotherapeut starten. Zou u verder trainen, dan kan de functionaliteit van het peesweefsel afnemen en een ontsteking ontstaan bij de aanhechting van de pees op het scheenbeen. In het ergste geval kan er een scheur in de pees ontstaan of scheurt de pees volledig af.
Door de pijn kunnen uw activiteiten beïnvloed worden. Wanneer dit te lang duurt, kan er een vermindering van de omvang van de bovenbeenspieren optreden (atrofie). Dit heeft weer gevolgen voor uw spierkracht en coördinatie.
Daarnaast kunnen er door overbelasting zogeheten triggerpoints in de spieren optreden. Delen in de spiervezel kunnen zich dan niet meer ontspannen. Met triggerpoint therapie/dry needling bevordert u het fysiologisch herstel en gaan uw spieren weer optimaal werken.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut.

Gescheurde voorste kruisband Lees hier alles over een gescheurde voorste kruisband

Onze fysiotherapeuten werken intensief samen met de sportinstructeurs van Sportpunt Hoeven.