Heeft u een gescheurde voorste kruisband?

Een gescheurde voorste kruisband zal nooit meer vast groeien.

Gescheurde voorste kruisband

Gescheurde voorste kruisband

De banddelen verschrompelen en na een aantal weken zijn ze verdwenen. Omdat de kruisband ontbreekt, komt er speling in de knie.
Zwikt u in het dagelijkse leven of tijdens het sporten regelmatig door uw knie? Met training (eventueel met behulp van een fysiotherapeut) kunnen spieren rondom de knie in 80% van de gevallen speling opvangen.

Na 6 tot 10 weken kunt u zich weer in het dagelijks leven redden, maar het lukt helaas niet iedereen om weer op het oude sportniveau te komen. Alternatieve sporten die minder belastend zijn voor de knie zijn bijvoorbeeld tennis, roeien, zwemmen en fietsen.

Een andere mogelijkheid is een operatie waarbij een nieuwe kruisband in uw knie wordt geplaatst.
De orthopeden in Nederland gebruiken hier meestal een stuk van uw eigen kniepees voor. Het is een grote ingreep met enkele dagen ziekenhuisverblijf. Na een aantal weken kan de intensieve revalidatie o.l.v. een fysiotherapeut beginnen. Van de operatie tot de eerste sportwedstrijd moet u gemiddeld op een jaar herstel rekenen. Onze fysiotherapeut luistert goed naar u en helpt u graag snel van uw knieklachten af.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut.

Alles over kniepijn / knieklachten

Klachtomschrijving Link naar pagina
Algemene informatie over kniepijn Lees hier alles over kniepijn
Meniscusklachten Lees hier alles over Meniscusklachten
De ziekte van Osgood-Schlatter (Overbelastingsblessure vd knie bij kinderen) Lees hier alles over de ziekte van Osgood-Schlatter
Jumpers Knee (springersknie) Lees hier alles over een Jumpers Knee (springersknie)
Patellofemoraal Pijnsyndroom Lees hier alles over het Patellofemoraal Pijnsyndroom
Kniepijn voorkomen

Kniepijn voorkomen

  • Bouw de intensiteit en de omvang van uw trainingen verstandig op. Zo voorkomt u overbelasting.
  • Doe oefeningen voor uw spieren van uw bovenbenen om een (nieuwe) knieblessure te voorkomen.
  • Start met een goede warming-up. Hiermee zorgt u voor een betere coördinatie van uw spieren en verkleint u de kans op knieklachten aanzienlijk.
  • Wanneer u vermoeid bent – zoals aan het einde van een training – moet u voorzichtiger zijn. Vermoeidheid verslechtert uw coördinatie en vermindert uw spierkracht, waardoor de kans op verstappen en verdraaien groter wordt.

Heeft u toch een knieblessure opgelopen? Laat dan een deskundige (sportarts, orthopeed of fysiotherapeut) vaststellen wat er aan de hand is. Zo verergeren uw klachten niet en kunt u sneller weer pijnvrij sporten.

Onze fysiotherapeuten werken intensief samen met de sportinstructeurs van Sportpunt Hoeven.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut.

Arcus Fysiotherapie Hoeven, Bergen op Zoom, Oudenbosch, St. WillebrordMet iedere zorgverzekeraar een contract!