Fysiotherapie bij kanker vermindert uw klachten

Bewegen onder begeleiding van een fysiotherapeut heeft een positief effect op de behandeling van kanker. Uw vermoeidheid, pijn en andere klachten nemen af.

Klachten bij kanker

fysiotherapie bij kanker

Tijdens de behandeling van kanker voelen patiënten zich vaak erg moe. Bij 30% van de mensen gaat dit niet meer weg. Maar de ziekte en de behandeling ervan geven vaak nog meer klachten.

Veel voorkomende klachten bij kanker en de behandeling:

• (Chronische) vermoeidheid
  • Emotionele problemen, zoals angst en depressie
  • Niet fit voelen
  • Klachten aan spieren, gewrichten, zenuwen, organen en huid
  • Verhoogd risico op hart- en vaatziekten

Deze klachten kunnen uw dagelijkse functioneren belemmeren, terugkeer naar uw werk in de weg staan en maken bewegen en sporten voor u lastig.
Als de beperkingen lang duren of zelfs niet meer overgaan, kan het moeilijk zijn om de veranderingen te accepteren en kunnen psychische klachten ontstaan.

Onderzoek heeft aangetoond dat fysiotherapie tijdens de behandeling van kanker de symptomen beperkt. Na de behandeling van de ziekte zorgt het er vaak voor dat u zich sneller weer fitter voelt, verbetert u uw kwaliteit van leven en vergroot u zelfs uw overlevingskans bij borstkanker.

Daarbij zijn er aanwijzingen dat u met fysiotherapie het chemotraject beter volhoudt en u makkelijker terugkeert naar uw werk.

Val niet stil als u kanker heeft. Blijf bewegen.

Fysiotherapie bij (de behandeling van) kanker

Fysiotherapie tijdens de behandeling van kanker

Tijdens de behandeling van de ziekte richt onze fysiotherapeut zich aan de ene kant op uw kracht en uithoudingsvermogen. Aan de andere kant is ook het beperken van klachten, zoals vermoeidheid, misselijkheid en pijn belangrijk, zodat u de behandeling kunt volhouden.

Fysiotherapie na de behandeling van kanker

Na de behandeling van de ziekte pakt de fysiotherapeut uw conditie en vermoeidheid aan. De fysiotherapie is erop gericht u meer te laten bewegen, zodat u niet of minder beperkt wordt. Hierdoor neemt uw risico op hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen af.

Waarom een speciale fysiotherapeut?

Het is prettiger voor u als een speciale fysiotherapeut u begeleidt. Hij of zij heeft ervaring met de vaak snel wisselende situatie van kankerpatiënten en de bijwerkingen van uw behandeling.

Fysiotherapie bij kanker Hoeven

Maak een afspraak met onze speciale fysiotherapeut

Miriam Jacobs - Arcus Fysiotherapie

Miriam Jacobs

Inge van Rijthoven - Arcus Fysiotherapie

Inge van Rijthoven

Lars Kortsmit

Sabrina Kalis - Arcus Fysiotherapie

Sabrina Kalis

Carla Wevers - Arcus Fysiotherapie

Carla Wevers

Oedeemtherapie

Als uw lymfeklieren zijn weggehaald, kan lymfoedeem ontstaan. Maar ook chemotherapie en bestralingen vergroten het risico en zelfs jaren later kan oedeem nog ontstaan. Wij adviseren u dan ook om na uw behandelingen uit voorzorg oedeemtherapie te volgen.

Hoe herkent u lymfoedeem?

Lymfoedeem begint meestal met een gespannen huid. Misschien heeft u een zwaar of vermoeid gevoel in uw arm of been, of voelt u spanning rondom uw vingers, pols, elleboog, knie of enkel. Daarna zal er ook een zwelling zichtbaar worden.

Meer informatie over oedeemtherapie

U vindt meer informatie over lymfoedeem en oedeemtherapie op Oedeemtherapie.

Oedeemtherapie Oudenbosch

Factsheet Fysiotherapie bij kanker