Wanneer lopen pijn doet.

Met een betere looptechniek veranderen uw beenspieren en de bloedvaten die naar deze spieren gaan. Hierdoor krijgt u minder pijn of verdwijnen uw klachten.

Welke klachten geven etalagebenen?

Etalagebenen
  • Tijdens het lopen krijgt u kramp, een doof of moe gevoel ergens in uw been. Dit kunt u bijvoorbeeld in uw kuit of bil voelen.
  • Als u stilstaat, verdwijnen de klachten binnen 10 minuten.
  • De klachten beginnen elke keer na dezelfde afstand lopen.
  • Als u sneller loopt of omhoog loopt, neemt de pijn toe.
  • Bij kou heeft u sneller klachten, omdat de bloedvaten samentrekken.
  • Soms heeft u een koud gevoel in uw voet.

Etalagebenen is een vaatziekte. Het vergroot uw kans op andere hart- en vaatziekten.

Wat zijn etalagebenen?

Mensen met claudicatio intermittens kijken regelmatig in de etalages, omdat ze even moeten stilstaan. Daarom is de term etalagebenen bedacht.

Etalagebenen ontstaan, doordat de spieren die u gebruikt tijdens het lopen te weinig zuurstof krijgen. De beenslagaders die die zuurstof moeten aanvoeren, zijn vernauwd of verstopt door slagaderverkalking (atherosclerose).
Wanneer u uw beenspieren gebruikt, bijvoorbeeld bij het (trap)lopen of rennen, groeit de behoefte aan zuurstofrijk bloed. Maar door de vernauwing in de beenslagader kan uw lichaam niet aan die vraag voldoen en krijgen uw spieren te weinig zuurstof. Dit zuurstoftekort veroorzaakt de pijn in uw been. Wanneer uw been tot rust komt, verdwijnen de klachten.

Artsen gebruiken ook wel de term perifeer arterieel vaatlijden (PAV) en onderscheiden 4 stadia:

• Stadium 1

Er zijn vernauwingen, maar u ervaart geen klachten.

• Stadium 2

Er zijn vernauwingen en u heeft klachten. Dt houdt vaak in dat de vernauwing in een slagader meer dan 70% bedraagt.
    Artsen delen dit stadium in in klachtenvrij meer dan 100 meter lopen of al binnen 100 meter pijn ervaren.

• Stadium 3

U heeft ook pijn als uw benen liggen. Uw been en voet hebben een ernstig tekort aan zuurstof en voedingsstoffen.
    De pijn wordt minder als u uw been van het bed laat hangen.

• Stadium 4

Het zere been of de pijnlijke voet krijgt wonden of weefsel dat afsterft en er is kans op amputatie.

De meeste patiënten blijven in stadium 2.

Een vernauwing veroorzaakt de pijn

Maak een afspraak met onze vaatloopexpert!

Carla Wevers - Arcus Fysiotherapie

Carla Wevers

Claudia Visser - Arcus Fysiotherapie

Claudia Visser

Lars Kortsmit - Arcus Fysiotherapie

Lars Kortsmit

Oorzaken van etalagebenen

Etalagebenen

De wand van de slagaderen is bij jonge mensen nog elastisch, maar wordt met de jaren stugger en dikker. Naarmate u ouder wordt, hopen vetten, kalk en ontstekingscellen zich op in de wand.  Door deze slagaderverkalking vernauwen de slagaderen zich.

Factoren die de kans op etalagebenen verhogen zijn:

• Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Reumatoïde artritis
  • Hoog cholesterolgehalte
  • Overgewicht
  • Weinig lichaamsbeweging

Waarom een vaatloopexpert?

Omdat gewoon lopen pijn doet, gaan veel mensen hun houding en loopgedrag aanpassen. Dit kost veel energie en zuurstof en kan zelfs leiden tot blessures. Onze vaatlooptrainer (tevens fysiotherapeut) leert u een goede looptechniek aan, zodat uw uithoudingsvermogen toeneemt en uw klachten verminderen. Met geduld en doorzettingsvermogen kunt u weer langere afstanden pijnvrij lopen.

Wij zijn aangesloten bij ClaudicatioNet (landelijk netwerk looptherapie).

Onbegeleid lopen
Looptraining onder begeleiding van een vaatlooptrainer geeft een beter resultaat dan onbegeleid oefenen. De trainer houdt uw loopgedrag goed in de gaten en hij of zij kan u helpen bij het veranderen van uw leefstijl. In een later stadium gaat u volgens een persoonlijk trainingsschema zelfstandig lopen.

Dotteren
Overweegt u een dotterbehandeling? Op de lange termijn leidt vaatlooptraining meestal tot betere resultaten dan dotteren.

Wanneer uw looptraining is afgerond, is het erg belangrijk dat u regelmatig blijft lopen.

Vaatlooptraining

Waarom werkt vaatlooptraining?

Verzuring en zuurstoftekort in de beenspieren komen sneller voor bij lopen dan bij zwemmen of fietsen. Met deze sporten gebruikt u andere delen van de spieren en traint u de beenspieren vaak niet intensief genoeg om etalagebenen te verhelpen.
Door looptraining veranderen de spieren en de bloedvaten naar de beenspieren toe. Het gevolg is dat u pijnvrij kunt wandelen.

De verbeteringen door looptraining

1. Betere stofwisseling in de spieren
    actieve spieren nemen beter zuurstof op. Hierdoor verzuren uw benen minder snel en kunt u verder lopen zonder pijn.
  2. Betere bloeddoorstroming
    actieve spieren geven stofjes af die de bloedvaten verder openzetten. Zo kan het bloed sneller bij de spieren zijn. Dit komt ook, doordat lopen uw bloed ‘dunner’ maakt.
  3. Betere loophouding
    u gaat andere spieren gebruiken en u bouwt conditie op. Hierdoor kost lopen u minder energie.
  4. Vorming van nieuwe bloedvaatjes
    looptraining zorgt ervoor dat kleine bloedvaatjes gedeeltelijk het werk overnemen van de (vernauwde) beenslagaders.

Maak een afspraak met een vaatloopexpert!