Arcus Fysiotherapie Hoeven, Bergen op Zoom, Oudenbosch, St. WillebrordDry Needling

Wilt u sneller af van schouderklachten, uitstralingspijn, een tenniselleboog, hamstring- of kuitblessure? Dry needling kan een onderdeel zijn van uw behandeling bij de fysiotherapeut en verlost u 40% sneller van uw pijn. Marjolein den Arend, Crissie de Jeu en Lars Kortsmit zijn momenteel de enige geregistreerde fysiotherapeuten in de regio die dry needling mogen toepassen.

Hoe werkt dry needling?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast plaatselijke pijn ook vaak pijn op afstand veroorzaakt (uitstralingspijn).
De fysiotherapeut tekent eerst de spieren af en prikt vervolgens kort met een dun, steriel, naaldje in uw pijnlijke spier tot hij het triggerpoint heeft gevonden. De spier spant zich hierdoor aan om zich vervolgens te ontspannen: het triggerpoint is gedeactiveerd.
U voelt snel een blijvende spierontspanning, waardoor u weer zonder pijn kunt bewegen.

Algemene Fysiotherapie

Kan dry needling u helpen?

Dry needling is altijd een onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling. Er vinden dus eerst een uitgebreid vraaggesprek en onderzoek plaats. Het is belangrijk dat de fysiotherapeut de exacte plek van het triggerpoint vindt, omdat het de oorzaak is van uw uitstralingspijn.
U kunt baat hebben bij dry needling als u (1 van) de volgende klachten heeft:

• Pijn en stijfheid plaatselijk in de spier en ook uitstralingspijn
  • Bewegingsbeperkingen in betrokken gewricht(en)
  • Verminderde kracht in de getroffen spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: u gaat anders bewegen
  • Kramp
  • Duizeligheid of licht in uw hoofd
  • Wazig zien
  • Koude handen
  • Meer zweten of juist rillingen
  • Acute klachten bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeval
  • Chronische klachten bijvoorbeeld door een langdurige overbelasting (RSI, verkeerde houding)
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of hernia

Waardoor ontstaan triggerpoints?

• Een onverwachte beweging of ongeluk
  • Langdurig een verkeerde (werk)houding
  • Overbelasting
  • Sportblessure
  • Bij beschadiging van weefsel door ander letsel
  • Door spieren lange tijd niet te belasten
  • Stress en/of spieren die niet kunnen ontspannen
  • Vermoeidheid
  • Slechte voeding

Doet dry needling pijn?

De prik van het naaldje is nauwelijks voelbaar en ook het zoeken naar het triggerpoint is pijnloos. Omdat het naaldje in een spier gaat, vloeit er geen bloed.
Het aanprikken van het triggerpoint veroorzaakt een contractie van de spier en voelt als een schokje. Daarnaast kunt u de uitstralingspijn van het triggerpoint voelen tijdens het deactiveren.
Tot zo’n 2 dagen na de behandeling kan de spier wat gevoelig zijn, maar daarna nemen uw klachten snel af. Met name uitstralingspijn vermindert heel snel. Omdat de spier nu ontspannen is, krijgt u meer bewegingsvrijheid en kracht en gaan uw spieren beter samenwerken.

Dry needling; niet hetzelfde als acupunctuur

Klassieke acupunctuur gaat uit van energiebanen. Bij acupunctuur worden vaak meerdere naalden gedurende langere tijd oppervlakkig in het lichaam gezet. Dry needling gaat uit van spieren die maar kort worden aangeprikt. Er wordt gebruik gemaakt van een ‘droge’ naald; er wordt dus geen vloeistof ingespoten.
Daarnaast is dry needling geen alternatieve geneeswijze waartoe acupunctuur wel behoort. Dry needling wordt dus vergoed als een standaardbehandeling.

Maak een afspraak met een Dry Needling fysiotherapeut.