Verminder problemen bij Parkinson

Wanneer de ziekte van Parkinson bij u is vastgesteld, is het belangrijk om snel met fysiotherapie te beginnen. Zo voorkomt u extra problemen die door bijvoorbeeld een valpartij kunnen ontstaan.

Wat is de ziekte van Parkinson?

Fysiotherapie voorkomt, stabiliseert en vermindert problemen bij Parkinson

De ziekte van Parkinson ontstaat doordat hersencellen versneld afsterven. Wanneer dit in een bepaald gedeelte van de hersenen gebeurt, ontstaat er een dopamine tekort. Omdat dopamine voor de communicatie tussen de hersencellen zorgt, gaan er door dit tekort signalen verloren en wordt Parkinson zichtbaar.

Klachten bij Parkinson

De ziekte van Parkinson geeft bij iedereen andere klachten. De bekendste zijn:

• Beven
  • Stijfheid van de spieren
  • Trager bewegen
  • Problemen met de houding en het evenwicht

Vaak beginnen de klachten aan één kant van het lichaam en heeft u in een later stadium klachten aan beide zijdes.

Wie heeft een verhoogde kans op Parkinson?

De ziekte van Parkinson komt zowel bij mannen als vrouwen van tussen de 50 en 60 jaar voor. Ongeveer 10% van de patiënten is jonger dan 40 jaar. Erfelijkheid speelt een hele kleine rol, maar wat dan wel factoren zijn die Parkinson veroorzaken, is niet bekend.

Wat kunt u tegen Parkinson doen?

Helaas kunt u niet genezen van de ziekte van Parkinson. U kunt medicijnen gebruiken die de bijverschijnselen beperken, baat hebben bij bijvoorbeeld fysiotherapie, logopedie en/of ergotherapie en later kunt u een hersenoperatie ondergaan. Zo beperkt u de klachten van de ziekte van Parkinson zo veel mogelijk.

Maak een afspraak met een Parkinsonexpert!

Waarom een Parkinsonexpert?

Omdat de ziekte van Parkinson bij iedereen andere klachten kan geven, maakt de fysiotherapeut een beweegplan voor u persoonlijk. Het doel is:

• andere problemen, zoals de gevolgen van vallen, voorkomen
  • uw beweeglijkheid te stabiliseren of verbeteren
  • uw conditie te vergroten
  • uw zelfstandigheid te behouden of maximaliseren

We willen dat u zo min mogelijk gehinderd wordt door de klachten die deze ziekte geeft.

De behandeling

Afhankelijk van uw beperkingen en behoeftes, oefent de Parkinsonexpert met u het lopen, uw evenwicht en lichaamshouding. Wellicht beweegt u minder uit angst om te vallen, maar in beweging blijven is erg belangrijk om ook andere problemen te voorkomen (broze botten, bijvoorbeeld). Wanneer u in het dagelijks leven weinig beweegt, krijgt u oefeningen die u in de trainingszaal kunt doen.
Maar ook de dagelijkse uitdagingen komen aan de orde, zoals het opstaan uit een stoel, het omrollen in bed en in een auto stappen. U krijgt tips bij de problemen die u ondervindt en u kunt al uw vragen stellen.

U kunt nu al beginnen

Omdat bewegen zo belangrijk is, is het goed om meteen elke dag (minimaal) een half uur te bewegen. Deze 30 minuten kunt u over de dag verdelen. Wat doet u graag? Fietsen, wandelen of zwemmen? Of wellicht sport u? Blijf dit dan vooral volhouden. Andere tips zijn: neem de trap in plaats van de lift, parkeer uw auto een stukje verder weg of pak de fiets.
Heeft u een goede dag? Beweeg dan een keertje extra of intensief. Goed voor uw conditie!

Parkinson Oudenbosch

Onze Parkinsonexperts

Lars Kortsmit

Carla Wevers

Claude Visser

Claudia Visser

Sabrina Kalis

Snel in actie komen bij Parkinson? Maak vandaag nog een afspraak.